-->

كود خصم مستر مندوب 2023

كود خصم مستر مندوب 2023
توصيل طلبات داخل السعودية

حقيقة الربح من العملة الرقميه باي نتورك '' Pi network '' وشرح كيفية التسجيل بها

حقيقة الربح من العملة الرقميه باي نتورك '' Pi network '' وشرح كيفية التسجيل بها
    حقيقة الربح من العملة الرقميه باي نتورك '' Pi network '' وشرح كيفية التسجيل بها

    تحديث بتاريخ ٣٠/١/٢٠٢١، ( بلغ عدد الرواد او الأعضاء في منصة pi network نحو ١٢ مليون عضو، ويذكر انه سيتم وضع سعر العملة الجديدة اذا تم احد الشرطين الاتيين:
    اولا: بلوغ عدد الرواد نحو ١٠٠ مليون عضو. 
    ثانيا: وانا سيتم الإعلان عنها ووضع قيمة سوقية لها في شهر ديسمبر ٢٠٢١ القادم. 
    ايهما أقرب، وانا كمستخدم لهذة العملة الجديدة، أرى انها لا تضر اطلاقا جهازك الجوال ولا يتم اختراق ولا اي شي من هذا القبيل،  ودائما اي مشروع جديد مثل عملة الباي بياخد وقت حتى يظهر ويبدأ ينافس في السوق،  انا واحد من الناس بدأت التعدين وطالما لن تضرني بشي.... ماعندي مانع اني أخوض التجربة، لأنها اذا نجحت هتفيدني ماديا، ولو فشلت يبقى ما ضرتني في شي وهذا رأيي. 
    عملة رقمية جديدة اسمها Pi Network، بيقولوا انك ممكن تعدن العملة بموبايلك، وبعد فترة هتلاقي معاك كمية كبيرة من العملة وسعرها هيرتفع وتنافس البيتكوين، وبالتالي هتكسب فلوس كتير جداً !!! ممكن؟


    and use my username (AlaaAAbdo ) as your invitation code.
    الانفيتيشن كود AlaaAAbdo 


    فريق Pi Core Team هم مجموعة من دكاترة جامعة ستانفورد اللي درسوا من 2015 فكرة البتكوين وبدأوا يطلعوا كدا ويفردوا قدامهم مجموعة العقبات والمشاكل اللي بتقابل أي حد يجي يحاول يدخل سوق البيتكوين ولقوا المشاكل كالتالي:

    1. في الأول مسألة التعدين Mining كان سهلة وبسيطة ومجزية في نفس الوقت، لإن عدد المنقبين اللي بيتسابقوا عشان يكسبوا البتكوين كان قليلين وفي نفس الوقت ده كان بيخلي صعوبة وتعقيد المعادلات الحسابية اللي بيحاولوا يحلوها بسيطة وبالتالي مبتستهلكش ولا بتحتاج قوة معالجة كبيرة عشان كدا كان سهل يتعمل التنقيب عن طريق الكمبيوتر الشخصي، بس مع تطور وانتشار فكرة البتكوين وزيادة عدد المنقبين بقى الموضوع أصعب وتكلفته في التنقيب أعلى وكمان العائد بتاعه قليل جدا ووصلت بعد عملية تنصيص البتكوين الأخيرة Bitcoin Halving إلى 6.25 بتكوين هي جايز المنقب اللي بيقدر يتمم عملية تقفيل بلوك في سلسلة تعاملات البلوكتشين

    2. دلوقتي عشان تقدر تدخل مجال التنقيب عايزلك مجموعة أجهزة تنقيب بالشيء الفلاني عشان قوة المعالجة بتاعتها تبقى تقيلة، بس في نفس الوقت استعد عشان تدفع فاتورة كهربا محترمة، أو لو ملكش في التنقيب بس عايز تستثمر، يبقى جهزلك بتاع 140,592 جنيه عشان تشتري بتكوين واحد ((ده سعره خلال لحظة نشر البوست ده))

    عشان كدا فريق Pi Core قرر انه يغير شوية في آلية التنقيب اللي هي بيعتبرها مطور عملة البتكوين ساتوشي ناكاموتو "وده اسم مستعار للمطور اللي هويته لحد دلوقتي مجهولة" هي روح العملات الرقمية المشفرة لإنها هي الوسيلة الوحيدة اللي بتتأكد بيها شبكة التداول ان الشخص اللي عايز يدخل يعدل في سجل معاملات في العملة المشفرة هو شخص موثوق فيه وقدر يحل معادلات رياضية معقدة جدا فمن حقه ياخد الجايزة وهي فوزه بالعملات المشفرة..

    💥 التغيير اللي بتدخل شبكة باي Pi Network هو كالتالي:


    عملية تسجيل المعاملات في سجل المعاملات الموزع Distributed Ledger أو اللي ممكن تتسمى برضو خوارزمية الإجماع Consensus Algorithm طورها فريق العملة الجديدة وبدأ يستخدم نظام مختلف عن البلوكتشين و اسمه Stellar Consensus Protocol وهو تم الاعتماد عليه من جانب رئيس قطاع الباحثين في شركة باي نتورك البروفيسور David Mazieres وهو كمان كمان دكتور في قسم علوم الكمبيوتر في ستانفورد، عشان يعمل نظام الإجماع الجديد اللي سماه Federated Byzantune Agreements وهي عبارة عن عقود بتتأكد منها منظومة العملة المشفرة ان التعديل اللي بيحصل في سجل المعاملات هو تعديل موثوق فيه..

    لأ متقلقش مش هسيبك كدا :D
    هشرح أكتر اهو 👇

    لما بيجي الناس اللي بتنقب عن أي عملة يبدأوا يحاولوا يحلوا المعادلات المعقدة عشان يلاقوا الحل فيقدروا يقفلوا بلوك، لازم كل المنقبين Miners يعملوا حاجة اسمها الإجماع Consensus، والإجماع ده بيكون على إن كل معاملة بتتسجل في سجل المعاملات Distributed Ledger هي معاملة حقيقية والإجماع ده بيحصل بطريقتين:

    💥الأولى "طريقة الـ Proof Of Work" واللي هي أساس البلوكتشين

    في بعض العملات المشفرة بيحصل فيها الإجماع عن طريق شخص واحد بس، وهو اللي بيكسب في نهاية تقفيل كل بلوك، يعني اللي بيستخدم أدوات تنقيب أقوى هو اللي بيوصل أسرع لحل المعادلة المعقدة وبالتالي هو اللي بيحقق الإجماع وبيقفل البلوك.. وده اللي بيحصل فعلا في البتكوين
    بس طبعا عيب الطريقة دي إنه بيهلك كم طاقة مش طبيعي وطبعا ده بيضر جيوب المنقبين والبيئة في نفس الوقت

    💥 التانية "طريقة الـ Stellar Consensus Protocol"


    في بعض العملات المشفرة زي Pi Coin بيعتمد على إن عملية الإجماع بتحصل بشكل أكثر حرية، يعني كل جهاز تنقيب "هنسميه Node" في الشبكة بيبدأ يبقى ليه حق في التصويت "في شبكة باي بيتسمى التصويت Quorum" وبيبدأ يقول ان كان هو واثق في المعاملة الجديدة الجاي دي حقيقية ولا لأ، وإن كان البلوك الجاي اللي مفروض يدخل يتسجل في منظمة Stellar " هو مفروض يكون بلوك A مش بلوك B، بس الفكرة هنا ان كل Node بيبدأ يحاول انه يقنع باقي الـ Nodes ان بلوك A ده هو الأحق بإنه يكون الدور الجاي عليه في التسجيل في البلوكتشين، ولو قدر انه يقنع الأغلبية بيحصل فعلا انه بلوك A بيبقى هو الجاي..
    يمكن من السلبيات اللي اتوجهت للطريقة دي في عملية الإجماع هو انه لازم يكون فيه نقطة مركزية بتقرر مين البلوك الجاي أو إن كانت المعاملة الجديدة دي حقيقية ولا لأ، بس في نفس الوقت فيه حاجة عظيمة جدًا وهي ان عملية التصويت على أي قرار بتحصل بشكل حر منظم بفضل سيستم العقود البيزنطية الموزعة Federated Byzantine Agreement، واللي بيخلي عملية التصويت الكبيرة بتتقسم إلى عمليات تصويت صغيرة Quorum Slices، بحيث كل مجموعة من الأجهزة أو المنقبين أو الـ Nodes زي ما تحب تسميها بيقدروا يعملوا عملية التصويت الخاصة بيهم.

    عملية التصويت الفرعية Quorum Slice بتحصل من خلال ان كل Node في الشبكة بتدخل تحتها مجموعة Nodes تانية (( أيوة بنفس فكرة التسويق الشبكي بظبط )) وبتبدأ الـNode دي تقنع باقي الـNodes جوا الشبكة ان الـNodes اللي هي دخلتهم موثوق فيهم ولازم الباقي كمان يثق فيهم، وبكدا هنا بتكون المنافسة مين أكتر Nodes هيكسبوا ثقة الباقي وساعتها طبعا هيحققوا الأغلبية في التصويت!

    عمليات الاقناع دي بتحصلم ن خلال كم رهيب من الرسايل اللي بتتبادلها الـ Nodes بينها وبين بعض، الرسايل دي حجمها مش كبير للدرجة يعني ممكن تبقى في حجم صورة أو فيديو يوتيوب، وطبعا كل ما تزيد الـNodes المتعاملة في شبكة باي كل ما هتزيد المسدجات المتبادلة وده هيبطأ عمليات التصويت وبالتالي هيدي وقت أكبر للبلوكات انها تتكون جوا الشبكة..

    أحب أقولك ان سيستم Stellar أسرع بكتير من البلوكتشين بتاع بتكوين، ستيلار بيكوّن بلوك كل ما تعدي من 3-5 ثواني، انما البلوكتشين في بتكوين بيكون بلوك جديد كل 10 دقايق!

    أحب أقولك كمان ان البتكوين عنده مشكلة كبيرة وهي انه في البلوكتشين موضوع تسجيل معاملة جديدة بياخد حوالي ساعة عشان يتسجل ويتأكد انه خلاص موثوق واتسجل في المنظومة، انما في Stellar مع عملة باي الجديدة الموضوع ده بياخد من 3-5 ثواني، طبعا ده بسبب ان شبكة البتكوين مكتظة بالمستخدمين عكس ستيلار اللي لسا يادوب شغالة في العالم بقالها سنة، تحديدا من مارس 2019 !

    🤔 ازاي تقدر تنقّب عملات Pi Coin ؟! 🤔


    عشان كل اللي فات ده وعشان عملية تنقيب عملات Pi مبتاخدش طاقة ولا قوة معالجة كبيرة، فأنت ممكن تنقب عملات Pi عن طريق الموبايل أو اللابتوب أو الكمبيوتر!

    فيه 4 أدوار لمستخدمين عملات Pi أو يعني المنقبين في شبكة Pi:

    1. الرائد Pioneer
    هو المنقّب اللي بيستخدم الموبايل أبلكيشن وبيأكد إنه فعلا مش روبوت، واللي بيفتح الأبلكيشن وبيأكد وجوده مع كل مرة بيسجل دخوله فيها جوا الأبلكيشن وبيعمل تطلب تحويلات زي انه يدفع باستخدام عملة Pi إلى منقّب رائد تاني.

    2. المساهم Contributor
    وده المنقّب اللي بيستخدم الموبايل أبلكيشن واللي بيساهم في الشبكة من خلال انه يقدم ليستة بمجموعة من الرواد "النوع الأول" اللي هو عارفهم وبيثق فيهم، وده بقى اللي بيبني جراف ثقة دولي للشبكة

    3. سفير Ambassdor
    هو المنقّب اللي بيحاول انه يقدم ويروّج لفكرة عملة Pi لمستخدمين تانيين جدد وبيحاول يكبر الشبكة

    4. النقطة Node

    وده المنقّب اللي هو بيلعب أي دور من الأدوار التلاتة اللي فاتوا بس في نفس الوقت بيشغل سوفت وير خاصة بشبكة Pi بحيث يحول جهاز الكمبيوتر أو اللابتوب بتاعه إلى نقطة طرفية رئيسية في الشبكة Node وده اللي بيشغل خوارزمية الإجماع الـ Stellar Consensus Protocol على جهازه وبياخد ليستة الرواد اللي بيعملها المساهمين Contributors

    🤔 ازاي بكسب عملات Pi؟؟ 🤔


    1. لما بتلعب أي دور من الأربعة اللي فاتوا دول انت كل يوم بينزلك عملات Pi في الأكونت بتاعك طالما انت بتساهم بدورك في اليوم ده

    2. التنقيب Mining، وده بقى ياسيدي أي حد بيلعب أي دور من اللي فاتوا الشبكة بتعتبروا منقّب Miner، ففكرة التنقيب مع عملات Pi مختلفة عن البيتكوين أو الايثيريوم وباقي العملات المشفرة لانها مش معتمدة على انك بتحل معادلات عشان تسميك منقب

    3. مكافأة التنقيب بتتحسب بشكل يومي وبالتالي انت بتاخد مكافأة يومية زي ما قولنا، بعكس شغل البلوكتشين في البتكوين اللي بتقدم مكافأة مع كل بلوك يتقفل ويتضاف، والمكالفأة بتكون فردية للمنقب سعيد الحظ اللي قدر يسبق الكل ويحل المعادلة المعقدة ويقفل البلوك!

    4. كل ما قدرت تدخل بدري في شبكة Pi هتبقى من الرواد Pioneers وفي نفس الوقت كل ما قدرت انك تدخل عدد أكبر من المستخدمين بالكود بتاعك، كل ما هتزيد فرصتك للربح.

    🤔 الخلاصة؟! 🤔

    تطبيق عملة Pi مفيهوش خطورة على موبايلك نهائي ولا على الداتا بتاعتك ولا بيستهلك من البطارية شيء يذكر يعني، بص التكنولوجيا اللي بيستخدموها بالفعل في السوق من 2015، خليني برضو أعرفك ان شبكة Stellar من أكبر 9 شبكات عملات مشفرة في العالم..

    تبدأ أو متبدأش ده اختيارك، انا كتبت البوست ده عشان تبقى فاهم بس الدنيا رايحة فين وايه الجديد اللي بيجرا حواليك، ومتستخدمش وخلاص..
     

    طريقة التسجيل في العملة الرقمية Pi network والربح منها

     

     هي العملة الرقمية الأولى للأشخاص العاديين، وتمثل خطوة كبيرة إلى الأمام في اعتماد العملة الرقمية في جميع أنحاء العالم.
     
    نحن جميعاً نبحث عن طريقة لجني الأموال من خلال الانترنت، فإذا كنت ترغب في عمل يزيد من دخلك وأموالك، عليك بالتسجيل في دعم العملة الرقمية Pi، وذلك من خلال:
      1. تحميل التطبيق من المتجر.
      2. التسجيل برقم الجوال أو الفيس بوك.
      3. ادخال كود الدعوة (AlaaAAbdo)

         ( سوف نوفر لكم كود دعوة يتم ادخاله اثناء التسجيل).
    1. بعد ذلك يمكنك العمل ودعوة أصدقائك لزيادة نسبة ارباحك.
    2. سيتم تحديد سعر العملة الرقمية Pi بعد بلوغ عدد الأعضاء الي ١٠ مليون عضو يعملون بالتعدين، وللعلم بلغ عدد الأعضاء ٨ مليون حتى شهر أكتوبر ٢٠٢٠، وفي حالة بلوغ الهدف ١٠ مليون سيتم الإعلان عن سعرها وسيتم التواصل معك من خلال رقم الجوال المسجل به أو من خلال الفيس بوك، وتسليمك المبلغ الذي حصلت عليه.
    3. كيفية العمل، هي ببساطة شديدة أن تقوم بتحميل التطبيق والتسجيل وادخال كود التفعيل كما ذكرنا، والدخول يومياً على التطبيق والنقر فقط على العداد الظاهر أمامك كما هو موضح بالصورة، فقط قم بالنقر على العداد.

    4. دعوة الأصدقاء لزيادة نسبة ارباحك.
    الآن من خلال الرابط التالي يمكنك الدخول والتسجيل كما ذكرنا :
    I am sending you 1π! Pi is a new digital currency developed by Stanford PhDs, with over 3.5 million members worldwide. To claim your Pi, follow this link https://minepi.com/AlaaAAbdo and use my username (AlaaAAbdo) as your invitation code.



    كود الدعوة المستخدم في عملية التسجيل

    كود الدعوة المستخدم لإتمام عملية التسجيل، والبدأ في جني الأموال هو:

    (AlaaAAbdo)

    بعد إدخال كود الدعوة، فقد أصبحت على مشارف الربح من الانترنت، وعليك دعوة الأصدقاء كما ذكرنا. 

    أسئلة وأجوبة "اعرف عميلك"
    السؤال: هل سيكون هناك "اعرف عميلك" جماعي ، أم أنه سيستمر في طرحه على دفعات؟

    الإجابة: في البداية دفعات صغيرة وسرعان ما تكون جماعية "اعرف عميلك" بغرض تحسين النظام ليتناسب مع الكتلة "اعرف عميلك". في الآونة الأخيرة ، أطلقنا مجموعات صغيرة من الفتحات داخل تطبيق kyc.pi في متصفح Pi لتحميل وثائق KYC للاختبار ، وأغراض تصحيح الأخطاء ، وتحسين الخوارزمية والأداء. على سبيل المثال ، أصدرنا إصدارًا جديدًا من تطبيق "اعرف عميلك" يحتوي على فحوصات مدى الحياة ومعاينة تنقيح المستندات لـ 50 شخصًا إضافيًا في كل دولة. سيتم إصدار المزيد من الدفعات قريبًا حتى يبدأ "اعرف عميلك" الشامل. يتم تطبيق مزيد من الحذر والتكرار على تطوير تطبيق KYC ، حيث إنه يتعامل مع عملية مهمة للشبكة والبيانات المهمة للرواد. بمجرد اكتمال التحسينات وقابلية التوسع ، سيتمكن الرواد من الانتقال إلى تطبيق kyc.pi لإرسال وثائق "اعرف عميلك" الخاصة بهم.


    سؤال: هل سيتم إخطار الرواد عندما يتوفر اعرف عميلك على نطاق واسع؟

    الجواب: نعم. سيتم إخطارهم في إعلاننا ويمكن أيضًا إخطارهم من قبل أعضاء فريق الإحالة الخاص بهم. سيتمكن الرواد من إرسال إشعار إلى فريق الإحالة وأعضاء دائرة الأمن لمطالبتهم بأداء "اعرف عميلك". سينشر الفريق الأساسي أيضًا إعلانات ستذكّر المستخدمين بتحميل وثائق "اعرف عميلك" الخاصة بهم.


    السؤال: متى سيتم تحويل أرصدة Pi إلى محافظ Mainnet الخاصة بهم للرواد الذين قدموا وثائق "اعرف عميلك"؟

    الإجابة: تقديم المستندات فقط (على سبيل المثال ، المشاركون التجريبيون في برنامج KYC) أو حتى المصادقة عليهم بصفتهم الشخص الموجود في المستندات المقدمة ، (على سبيل المثال Yoti KYC’ed) ، هو جزء فقط من عملية Pi KYC. سيتعين إجراء فحوصات إضافية مثل مطابقة الاسم والانتهاكات السابقة لشروط خدمة وسياسات Pi والتحقق من الامتثال التنظيمي ، وكلها ستشكل مرورًا لـ Pi KYC. بشكل عام ، بعد تقديم الرواد لوثائق "اعرف عميلك" الخاصة بهم ، سيحتاج إلى الخضوع لعملية تحقق تتضمن التحقق من هوية الفرد والامتثال لشروط خدمة Pi Network. بالنسبة للرواد الذين يجتازون عملية التحقق هذه ، ستصبح أرصدة Pi الخاصة بهم قابلة للتحويل وسيتم تحويلها إلى محافظ Mainnet الخاصة بهم على دفعات منتظمة.

    سؤال: ما هي المدة التي سيتعين على الرواد انتظار الموافقة عليها بعد تقديم وثائق "اعرف عميلك" الخاصة بهم؟

    الإجابة: يمكن أن يختلف وقت المعالجة اعتمادًا على عدة عوامل. سيكون الرواد الذين شاركوا في تطبيق KYC التجريبي من خلال متصفح Pi أول من تتم معالجته بعد تفعيل وظيفة المدقق البشري ، والتي سيتم إصدارها قريبًا. الغرض من وجود برنامج KYC التجريبي ليس فقط حصول الرواد على الموافقة ولكن أيضًا لتحسين تطبيق KYC نفسه. بمجرد أن يتمكن المدققون من التحقق من صحة التطبيقات في تطبيق KYC ، سيعتمد تقدم التطبيق على توفر جهات مصادقة جديرة بالثقة في كل دولة ، تتراوح من بضعة أيام إلى بضعة أسابيع ، ولهذا من المهم أن يحفز المجتمع عددًا كافيًا من المدققين للانضمام إلى القوى العاملة والمساعدة في التحقق من الرواد في بلدهم بمجرد فتح بوابة المدقق. إذا أرسل أحد الرواد طلب استئناف بشأن تحديث الاسم ، فقد يتطلب الأمر وقتًا إضافيًا.

    ستعتمد نتائج "اعرف عميلك" أيضًا على مطابقة اسمك مع "حساب Pi" الخاص بك ، والتحقق من قائمة عقوبات مكافحة غسل الأموال ومكافحة الإرهاب الحكومية ، وما إذا كان الحساب يحتوي على سجل برمجة نصية أو انتهاك للسياسة.


    السؤال: كيف سيتم إخطار المستخدمين إذا اجتازوا "اعرف عميلك" أم لا؟

    الإجابة: يمكن للرواد التحقق من حالة KYC الخاصة بهم داخل تطبيق Pi KYC من خلال Pi Browser ، حيث قاموا بإرسال المستندات.
    سؤال: ماذا يحدث لأولئك الذين لا يجتازون KYC؟ هل سيتم حرق حساباتهم على الفور؟

    يمكن أن ينتج الفشل في اعرف عميلك (KYC) عن أسباب متعددة. قد تؤدي الأسباب المختلفة إلى نتائج مختلفة ، على سبيل المثال: فرصة أخرى لإعادة تقديم طلب KYC أو الاستئناف أو الرفض الدائم. لن يتم حرق حسابات Pi على الفور. من المحتمل أن يتم منح فترة سماح لأي حالات إعادة تقديم واستئناف ، والتي سيتم الإعلان عنها لاحقًا.




    إرسال تعليق